Hoog EQ leiderschap: 10 manieren om jouw medewerkers het gevoel te geven dat ze op de eerste plaats komen tijdens de pandemie.
Telewerken werd in vele bedrijven al gedaan, maar een situatie als deze is ongezien. Daarom is een andere aanpak als manager ook cruciaal. Leiders moeten hun vaardigheden op vlak van emotionele intelligentie bijschaven. In deze blog geven we u 5 nieuwe tips als vervolg op ons vorige blogartikel.
1. Daag je team uit om positief te denken
Vraag uw team eens na te denken over hoe de business positief beïnvloed kan worden door Corona. Wat is de belangrijkste les die getrokken kan worden? Kunnen we onze service aanpassen nu iedereen op afstand werkt? Kunnen we efficiënter werken zodat we aan schaalvergroting kunnen doen? Welke processen passen we aan zodat we gehard zijn tegen de pandemie en ook klaar zijn voor het post-Coronatijdperk?
2. Weg met verontschuldigingen
Wat we merken is dat mensen zich heel vaak verontschuldigen, bijvoorbeeld voor hun kinderen, huisdieren of de WIFI-verbinding. Maak duidelijk dat het voor iedereen aanpassen is en dat verontschuldigingen overbodig zijn. Ken de persoonlijke situatie van uw medewerkers. Wie heeft kinderen, een partner of huisgenoten? Toon empathie voor ieders nieuwe werkomgeving, bespreek problemen en geef steun waar mogelijk.
3. Prioriteiten liggen anders dan gewoonlijk
Nogmaals ieders situatie is uniek. De ene vecht met eenzaamheid, de andere zit in de drukte met kinderen. Dan zijn er natuurlijk ook mensen die zieke geliefden hebben of zelfs al mensen uit hun omgeving verloren zijn aan COVID-19. Humaan leiderschap is key. Vraag uw medewerkers naar hun werkcapaciteit en welke projecten ze vrijwillig bij kunnen opnemen. De ene heeft minder tijd en de andere net meer. Connecteer met diegenen die meer tijd hebben om nieuwe projecten aan te vatten. Ze zullen uw interesse appreciëren en zich betrokken en productiever voelen.
Wees duidelijk over de deadlines die er toe doen, maar ook over het werk dat niet dringend is. Erken dat de werksituatie niet ideaal is en vermeld dat werken niet alles is. Zeg dat het goed is om pauzes te nemen voor een wandeling of familie. Geef het gevoel dat dit nu even normaal is. Door u emotioneel intelligent op te stellen, zullen mensen het gevoel hebben dat ze ook na de Coronaperiode bij u terecht kunnen. Blijf inspireren en motiveren en zo zullen de medewerkers u en de business trouw blijven.
4. Vind nieuwe manieren om te connecteren.
Zorg voor een nieuwe “happy at work” cultuur. Indien uw bedrijf de middelen heeft, is het misschien wel leuk om als manager extraatjes te geven aan uw medewerkers. Betaal hen bijvoorbeeld een maand een abonnement op LinkedIn Learning, organiseer virtuele happy hours of een spelletjesnamiddag.
5. Het is oké om u niet oké te voelen, ook voor managers
In een uitdagende tijd is het belangrijk voor leiders om empathie te tonen en de toon van het bedrijf te bepalen. Laat zien dat managers ook maar gewoon mensen zijn met families, moeilijkheden en zorgen. Het is een opportuniteit om u één met uw team te voelen door te zeggen dat we allemaal hetzelfde doormaken.
Bron: The Enterprisers Project