Als ware telewerkers gaan we de wintermaanden in. Vele medewerkers krijgen het moeilijk om gemotiveerd te blijven. Denk eens aan deze aanpak om de team motivatie op te drijven.
In vele delen van de wereld worden de dagen korter en donkerder. Door de winter spenderen we minder tijd in het daglicht en aan buitenactiviteiten. Dat kan beginnen wegen op de moraal. De sociale isolatie maakt het daarenboven nog moeilijker.
Het goede nieuws? Er zijn enkele tips die jou kunnen helpen de moraal van jouw mensen op te krikken, zelfs in een pandemie.
1) Begin met: Waarom?
Wat is het doel van jouw bedrijf. Wat is het nut van jouw departement? Wat is het belang van jouw medewerkers?
Deze vragen beginnen we ons te stellen wanneer we steeds thuis werken en sociaal geïsoleerd worden. Geëngageerde medewerkers zijn blij en productief. Een sterk engagement ontstaat wanneer medewerkers hun acties in kaart kunnen brengen en kunnen linken aan de strategie van hun team of van het bedrijf, of in het beste geval allebei.
Als leider moet je tonen hoe individuele acties van de werknemer passen in het groter geheel. Dit doe je door hun inspanningen te linken aan het doel van hun departement of de organisatie.
Jouw organisatie heeft een duidelijke missie uitgeschreven. Die staat hoogstwaarschijnlijk op de website. Maar heeft jouw departement specifiek ook een even duidelijke missie? Begrijpen je werknemers de rol die ze binnen de missie van hun departement of organisatie spelen? Als dat niet zo is, werk dit dan uit en maak het je mensen duidelijk.
2) Gebruik OKR’s om prioriteit, passie en doel te linken
Eens je je doel hebt geïdentificeerd, hoe wek je het dan tot leven? In vele gevallen werken objectieven en key resultaten (OKR’s) het best om prioriteiten te aligneren met passie en doel.
OKR’s zijn geen top-down controle methodes om resultaat te meten. Het is de richting die het bedrijf uit wil, met zicht op hoe elke individuele medewerker mee kan bouwen aan het overkoepelende succes. Door individuele teamleden te betrekken in het bepalen van wat succes is, creëer je buy-in. Als medewerkers voelen dat ze hun aandeel hebben in business resultaat, voelen ze zich meer geëngageerd en dat zal het succes van de organisatie nog boosten.
Als je je mensen betrekt bij het opstellen van de OKR’s, zullen ze zich meer engageren en streven naar de vooropgestelde doelen. Ze zullen zich nuttiger voelen en hun werk als betekenisvol aanschouwen. Let wel op. Door de objectieven samen met je mensen in kaart te brengen, kan je ook op verzet stuiten. Een lijst kan ertoe leiden dat medewerkers gaan klagen dat ze al te veel werk hebben en gestresseerd zijn. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.
3) Verras je medewerkers met een kleine attentie
De winter staat in teken van samenzijn en gezelligheid. Dat samenkomen is nu net het probleem. Vang dit op door je mensen een kleine attentie op te sturen op een onverwacht moment. Dit hoeft geen duur geschenk te zijn. Alleen al het gebaar zullen ze appreciëren.