Oktober 2017
https://www.mt.be/
Enkele weken geleden nam ik deel aan een interessante Masterclass over blockchain technologie bij Living Tomorrow in Vilvoorde, samen met onze COO. Als niet IT organisatie is het voor medewerkers van Mentorprise belangrijk om meer inzichten te verwerven in deze opkomende disruptieve technologie. In de sectoren van banking, finance & payments, is de impact van blockchain reeds voelbaar en zie je dat héél wat bedrijven in volle (businessmodel) verandering zijn, maar ik was vooral nieuwsgierig om bijkomende inzichten te kunnen verwerven over de potentiële impact op HR en HR-relateerde bedrijven.
Net als ons waren er ook nog andere deelnemers aanwezig vanuit non-finance sectoren als Accountancy, Food, Automotive, Energy, … Dé hamvraag bij allen: waarom en hoe de komende jaren deze technologie integreren in onze business en hoelang is ons huidige organisatiemodel nog relevant? Voor een aantal industrieën is blockchain nu al een technologie die ingezet wordt voor al wat met payments te maken heeft, maar zeker ook voor supply chain tracking, in de Automotive industrie bijvoorbeeld. Enkele grote automerken zijn momenteel zeer snel aan het groeien naar een bredere transport- en mobiliteitspositie waarbij de relatie met de klant doorheen diverse diensten en partners, toch behouden moet blijven of zelfs versterkt moet worden.
Klassieke organisatiestructuren staan onder druk, vooral omdat de complexiteit van diensten verlenen blijft toenemen. Kan een bank in de toekomst competitief blijven wanneer het gaat over “Payments” als een dienstverlening? Is er in een toekomst met blockchain nog een bestaansrede voor een Interimkantoor om de juiste talenten te engageren per maand, week of dag? Zal je in de toekomst nog huizen of appartementen verkopen via een Vastgoed Makelaar en daarbij een aardig honorarium lichter wegen? De businessmodellen van (vooral) verbindende organisaties worden in vizier genomen door de blockchain technologie. “Cut the middleman” moest je nog nooit voorheen zo serieus nemen!
Het goede nieuws is dat je als ondernemer vandaag kan starten met te onderzoeken welke de opportuniteiten van morgen kunnen zijn. Maak je bedrijf noodzakelijk en start met een gestructureerde voorbereiding en aanpak om een fundamentele verbinding te leggen tussen technologie, dienstverlening en sectorgebonden trends. Neem nu als voorbeeld de oerklassieke markt van kantoorverhuur per vierkante meter. Al een héle tijd geleden werd voorspeld dat, als gevolg van doorgedreven digitalisering, deze rigide markt steeds meer zou gaan lijken op de huidige hotelmarkt die overheerst wordt door stuwende krachten als booking.com, Trivago, Tripadvisor, Airbnb, etc. Sharen, liken, reviewen, huren en verhuren via social media; Flexibele werkplekken worden “besteld” per dag en zelfs per uur.
De sector van kantoorverhuur zit sinds een 5-tal jaren middenin een storm van verandering, gestuwd door “the internet of things”. Sommigen hebben het begrepen en nieuwe frisse ideeën worden iedere dag gelanceerd terwijl andere organisaties die de vertaalslag niet kunnen maken met ziedende ogen toekijken, terwijl de volgende stap in de evolutie al aan de voordeur klopt: de evolutie van “the internet of things” naar “the economy of things”. Zoals de Britse Filosoof Betrand Russel ooit zei: “De mens heeft voor zijn geluk hoop, vooruitgang én verandering nodig. Open dus je voordeur, desnoods maar op een kier en ga op ontdekking naar eindeloze nieuwe mogelijkheden voor je organisatie.