“Natuurlijk wordt het groter: het komt op ons af met een onmetelijke snelheid… “ Komt het op ons af? Maar het zal toch niet? …” “Zeker! Dat gevaarte zal met onze wereld in botsing komen!!” “Hemel!! … maar dat is het …” “Het einde van de wereld, zéér zeker!”
“Duizend bommen en granaten”, zou kapitein Archibald Haddock luidop vloeken!
Na lang gepalaver in het Europese parlement is de nieuwe GDPR-wetgeving sinds 25 mei van dit jaar nu echt van kracht. Deze nieuwe “General Data Protection Regulation” staat synoniem voor verandering, maar verandering is niet altijd slecht. België had overigens al een vrij uitgebreide privacywetgeving sinds 1992. Omdat de wereld zo sterk veranderd is, kon deze wet wel een up-to-date boost gebruiken. GDPR in het kort:
Na lang gepalaver in het Europese parlement is de nieuwe GDPR-wetgeving sinds 25 mei van dit jaar nu echt van kracht. Deze nieuwe “General Data Protection Regulation” staat synoniem voor verandering, maar verandering is niet altijd slecht. België had overigens al een vrij uitgebreide privacywetgeving sinds 1992. Omdat de wereld zo sterk veranderd is, kon deze wet wel een up-to-date boost gebruiken. GDPR in het kort:
- Bescherming van persoonlijke data van de Europese burger
- Maatregelen tegen hackers en datalekken
- Procedure voor dataverzameling en -opslag van persoonlijke gegevens
- Toestemming nodig om gegevens te verzamelen en gebruiken
- Het individu heeft het recht om ‘vergeten te worden’
- Verhoogde securitymaatregelen
- Bedrijf moet data-lek kunnen melden binnen 72 uur
- De Nationale Autoriteiten kunnen boetes toepassen
- In grote(re) organisaties en Overheden moet een DPO (Data Protection Officer) aangesteld worden (onder bepaalde voorwaarden)
De GDPR creëert een voordeel voor ons allemaal. Als burger en klant word je beter beschermd en worden je rechten duidelijker én op maat van de 21ste eeuw gestipuleerd. Als bedrijf is deze nieuwe wetgeving een opportuniteit om een aantal methodieken, communicatiestromen, tools en gedrag in kaart te brengen! Wanneer we met z’n allen de nieuwe regels goed toepassen, betekent dit een “win-win” voor alle partijen.
Weet je als bedrijf niet hoe hieraan te beginnen en/of beschik je nog niet over een Expert DPO? Een externe DPO – GDPR expert kan de oplossing zijn! Contacteer vandaag nog Mentorprise voor een kennismaking! Herman Dits is Managing Partner bij Mentorprise en drijvende kracht achter de dienstverlening Bridge Management, waarbinnen onze GDPR-expertise valt – herman.dits@mentorprise.be – 0472 78 67 23
https://mentorprise.be/bridge-management/