Juni 2017
https://www.mt.be/
Het is donderdag, 07u00 in de ochtend en ik ben -zoals gewoonlijk- reeds in de weer om me over dringende acties te ontfermen a.d.h.v. mijn iPhone, iPad en laptop. Terwijl vluchtig genietend van een portie gezonde havermout en de geur van een heerlijk kopje koffie, dat nog steeds onder de koffiemachine in de hoek van de keuken staat. Het gaat er voor menig toeschouwer wellicht wat chaotisch aan toe met al die devices en ontbijt op het menu, maar het is voor mij dagdagelijkse routine.
Iedere dag start en eindigt wel met één van mijn devices, die bij momenten wel lijken te lijden aan Gilles de la Tourette, met al hun onderbrekende motorische geluiden en vocale tweets. Desondanks zijn zij wel sinds enkele jaren mijn nieuwe wereld, mijn nieuwe werkplek. Al wat voor mij belangrijk is, gebeurt hier. Als het niet belangrijk is, gebeurt het overigens ook hier…en vaak.
Het “walhalla” aan keuze van communicatiekanalen is quasi oneindig en eeuwig uitbreidend. Als Managing Partner bij Mentorprise bezoek ik geregeld bedrijven en bedrijfsleiders die moeite hebben met het opzetten, integreren en controleren van nieuwe communicatiesystemen en flows.
Er leeft tegenwoordig het idee dat bedrijven moet kunnen loslaten om zo ademruimte te creëren voor “the New Way to Work”. En dat is volkomen terecht vind ik maar, is dat zomaar toepasbaar zonder collateral damage?
Denk even terug aan de berichtgevingen over de Mechelse Politie ergens midden maart 2017. Een door medewerkers opgezette WhatsApp groep komt negatief in de media omdat teamleden onderling racistische uitlatingen schrijven omtrent een collega. Wie draagt op zo’n moment de verantwoordelijkheid? De leider? De organisatie? Die collega’s?
Je hebt als bedrijf nood aan wat Mentorprise benoemd als de #WhatsAppLeiders. Als enkel je medewerkers actief zijn op Social Media, als de nieuwe concepten in praktijk niet gedragen worden omdat de bedrijfsleiding zelf niet aanwezig is, niet actief is, dan zal geen enkele nieuwe communicatiestrategie de gewenste impact hebben. Zonder de aanwezigheid van je leiders is WhatsApp, Facebook of LinkedIn al snel een “land van Cowboys” waar de medewerkers hun zin doen. Vaak onschuldig, maar vroeg of laat loopt er wel wat mis.
Samen met Living Tomorrow ontwikkelde Mentorprise de “Leadership of Tomorrow” Academy, waarin we de nadruk leggen op de Leidinggevende competenties en inzichten die vandaag én morgen belangrijk zijn. Als je als individu hier vandaag reeds op inzet, weet je intussen dat dit een serieuze uitdaging is.
Als leidinggevende moet je impact kunnen hebben op je team in een hele nieuwe en veranderende setting. Het kantoor van de toekomst bestaat uit één lange bench waar 3, soms 4 generaties naast elkaar werken en je als leider zelf niet aan de kop zit. Altijd is er wel één helft van het team niet aanwezig omwille van projectmatig- of thuiswerk. Meetings met klanten en teamleden verlopen vaker via Skype dan face to face, en die ene high potential zit de hele dag te dutten in de “relax-room” om vervolgens iedere nacht topprestaties neer te zetten.
De WhatsApp Leider beschikt over een hoge mate van Emotionele Intelligentie, het is een nieuwe hybride Manager die quasi elke dag in de organisatie wel ergens rondloopt, virtueel of reëel. Bedrijven die vandaag op zoek zijn naar klassieke leiders, lopen de kans dat je “hem” of “haar” mist. Mits de juiste omkadering en ondersteunende tools zorgt de 21e eeuw leider voor orde in de chaos, voor resultaat in de projecten en dit, niet zozeer door controle, maar door vertrouwen te geven en impact neer te zetten.