MTB05 - september 2018
https://www.mt.be/
“Financiële technologie”. In een wereld van doorgedreven digitalisering en automatisering een logische volgende stap in onze economische evolutie. Het algemene beeld van autoritaire en vaak traag werkende banken, strookt niet meer met de stijgende wens van de klant/gebruiker. De generatie Z snapt niet goed waarom je überhaupt (vaak) cash geld zou moeten afnemen of, waarom een bank € 5 kosten aanrekent voor het opsturen van een brief, waar zelfs nooit om gevraagd werd. Ook generatie Y is hoe langer hoe meer gebeten door de Technologie microbe en naast het gebruik van diverse apps voor business én fun, is een “aan de handen vastgegroeide” smartphone ook de portefeuille vervanger geworden, om snel en gemakkelijk de rekening te delen na een etentje, inkopen al swipend af te rekenen, de beursgang live te volgen of gewoon even online wat aan te kopen. De veelbesproken Generatie X, waar ik toe behoor, stoort zich ook al jaar en dag aan de rigiditeit, de logge bedrijfscultuur en de onmogelijke openingsuren van vele grootbanken. “Een klassiek bankkantoor is er dan gelukkig nog voor de 75 plussers die tech-matig maar moeilijk kunnen bijbenen” hoor ik je dan zeggen.
Alhoewel ik er zeker van overtuigd ben dat een nichemarkt voor deze doelgroep succesvol zou kunnen zijn en sowieso een grote toegevoegde waarde kan betekenen voor onze oudere burgers, ben ik er tegelijk niet van overtuigd dat onze banken voldoende (meer)waarde bieden voor deze klantengroep, op dit moment in het service aanbod. Dit alles doet me besluiten dat een aantal FinTech bedrijven klaarstaan én zo stilaan klaar zijn, om een deel van de financiële markt op te gaan eisen. Ik ben er ook vrijwel zeker dat ze al doende beter in staat zullen zijn om maatwerk te creëren, voor alle diverse klantengroepen en generaties. Daarbij denk ik ook aan kwetsbare groepen in de wereld, die veel moeilijker hun weg vinden naar een duidelijk en veilig financieel kader, her en der op deze aardbol. Eigen onderzoeken, investeringen, try-outs, … van de banken zelf, zullen ervoor zorgen dat enkelen van hen de juiste wind in de zeilen vinden, maar ik verwacht mij vooral aan enkele “new kids on the block” de komende 10 jaren. In dit geval is iets van “0” opbouwen veel toegankelijker dan een Titanic de 21ste eeuw binnenloodsen.
Als je de oefening maakt om op een aantal FinTech organisaties in te zoomen, zie je dat zij vaak eerder klein zijn, wendbaar en een duidelijke focus hebben op 1 of 2 financiële dienstverleningen. Samen met diepgaande automatiseringen, verhoogt dit de klantenfocus en klantentevredenheid enorm. Enkel met een dergelijke aanpak kan je 24/7 service garanderen, wat zo stilaan de nieuwe standaard wordt, naast onze perceptie van al wat “gratis” is dezer dagen. België is momenteel zo’n 130 FinTech bedrijven rijk, wat zeker OK is voor ons kleine landje. Het is vooral af te wachten welke van hen een rol van betekenis kan gaan en blijven spelen in de globale financiële markt. De afgelopen 15 jaar is er op wereldschaal +/- 47 miljard € geïnvesteerd in FinTech, not just another hype, zou ik willen neerpennen ter afronding van deze column.