$type=slider$sn=0$l=0$m=0$show=home

$show=home

Het tijdperk van de Wispelkurigheid




De wereld, die is in verandering. In volle transitie zeg maar. Vele van de huidige jobs zullen binnenkort niet meer bestaan. De automatisering en de robotisering heeft het sinds enkele jaren gemunt op de kennis jobs! Iedere volwassene kent intussen wel zijn eigen versie van deze thematiek. Het is een onderwerp dat veel aandacht krijgt, van het Executive Office op de 17de verdieping tot aan de toog van café “De zoeten inval”. Ieder heeft zijn waarheid van de feiten in pacht, maar verder dan gepalaver komt men vaak niet. Is dit een hype of een tendens? Het is zeker en vast realiteit, maar is dit het belangrijkste thema voor een Search organisatie of HR Recruiter om aandacht aan te schenken wanneer we denken aan de actuele pijnpunten? Persoonlijk denk ik van niet en ik zal nader verklaren waarom.

Als Recruiter ben ik intussen ruim 10 jaar aan de slag op én in de arbeidsmarkt. Dit hoofdzakelijk in de arbeidswereld van kenniswerkers (van Experten tot hoger Management). Nationaal en Internationaal volg ik de tendensen in onze HR-sector op de voet. Ik ga naar netwerkactiviteiten, ik luister aandachtig naar de meningen van Experten, Coaches en Guru’s, ik verruim mijn geest richting de wereld van HR-tech, …  Ik leer daarnaast ook nog steeds ontzettend veel bij van de dagelijkse projecten bij Mentorprise en niet in het minst van mijn klanten en kandidaten rechtstreeks. Als ik alles in beschouwing nemende, maar 1 uitdaging van het hier en nu mag naar voor schuiven, dan is het wel dat je het gros van de gangbare normen van de afgelopen jaren rechtstreeks bij het groot huisvuil mag zetten. Voor de HR-wereld en de Recruitment & Search wereld in het bijzonder, heeft het tijdperk van “De Wispelkurigheid” zijn intrede gemaakt.

Synergie tussen vraag & aanbod is helemaal zoek. “Alle macht aan de arbeid de talentvolle kandidaat is verwezenlijkt” zowaar, maar zeker niet op een gezonde gebalanceerde wijze, mijns inziens. “Zij” bewegen zich in een wereld van “keuze zat”, een wereld waar ze met hun expertise het dubbele kunnen verdienen van hun leidinggevende en tot slot een wereld waar trouw aan de werkgever kan afgekocht worden met een “interessant projectje” elders. Ja ik maak er een karikatuur van, maar de machtspositie is wel degelijk shifting, net als de bucketlijst van desiderata. Bedrijven weten bij wijlen van hout geen pijlen meer maken, met key-functies die 6, 12, 18 maanden open staan. Het fameuze witte schaap kan niet te vinden zijn of voor je zitten, maar niet zichtbaar zijn. Dat maakt dat het voor alle betrokken partijen meer dan ooit belangrijk is dat een professionele Search partner ademruimte krijgt om ambassadeur te zijn van zijn klanten.

We zien onze “no cure no pay” concullega’s hoe langer hoe meer inkrimpen en terugkomen op hun boldly gratis businessmodel. Zij hebben de grootste moeite om vandaag rapport op te bouwen met de kandidaat, waarvan de “goeien” hoe langer hoe meer vroegtijdig bedanken voor een aanbod. Waar dit businessmodel zo mogelijks nóg meer last van hebben, de crème de la crème van dit tijdperk, is de “wispelkurige klant”. Een no cure no pay economisch model, een schaarste aan talent én een klant/bedrijf die het aan realiteitstoetsing ontbeert en waar je geen (financiële) leverage mee bent overeengekomen… Dat is een recipe for distaster. Dat is jezelf iets wijsmaken als bedrijf én als Rekrutering/Search organisatie.

Ook als je werkt met een retainer fee heb je wel eens de wispelkurige klant in je projectenmap zitten hoor. Je kan hier overigens de allerbeste relaties mee hebben. Klant is koning, weet je wel. Een grote differentiator is echter wel dat je concrete afspraken en doelen maakt en dat deze klant je vergoedt, waardoor je samen een meerwaarde kan creëren. If you pay peanuts, you get monkeys. If you pay nothing, God knows what you get, if any. Enkel een naar waarde geschatte buy-in van de klant faciliteert de mogelijkheid om je werk als Search organisatie grondig te doen en vervolgens een waardevolle buy-in te verwerven bij de kandidaat. Wispel, Tuur en Kuur worden in de RSS processing door Mentorprise vakkundig microchirurgischgewijs afgescheiden van de kern van de zaak: talent, expertise, match, interesse en motivatie. Met als uitkomst de beleving van een rechtlijnige, transparante Search en Selectieprocedure, van waaruit een talentvolle kandidaat, passende bij de job en omgeving, start bij een tevreden werkgever die al die tijd ontzorgd werd van de grillen en doelloosheid der wispelkurigheid. 
















Geschreven door Jeroen De Maeyer, COO Mentorprise.
 



Meer info over onze Search & Recruitment diensten?

Of contacteer me op 0473 98 17 97 of jdemaeyer@mentorprise.be voor een kennismaking.

Mentorprise is een Kwaliteitslabel gecertificeerde RSS-organisatie. Wat is dit?

 


$show=/p/vacancy-updates.html$type=two$au=0$cm=0$c=10$p=1

[STAFF PICK]_$type=sticky$h=318$c=4$l=1$m=0$icon=1$show=/p/vacancy-updates.html

$show=/p/events.html$type=one$au=0$cm=0$c=5$p=1

$show=/p/news.html$type=three$au=0$cm=0$c=9$p=1

$show=/p/news.html$type=grid$sn=0$rm=1$m=0$c=4

[STAFF PICK]_$type=sticky$h=318$c=4$l=1$m=0$icon=1$show=post

Naam

events,14,news,38,staff pick,25,vacancy updates,13,
ltr
item
Mentorprise Updates: Het tijdperk van de Wispelkurigheid
Het tijdperk van de Wispelkurigheid
https://3.bp.blogspot.com/-G8plbUVOGPA/W_-pM236DmI/AAAAAAAAAPA/6oJ28PAU-K44vwJyX1V6fM39_I3HSlKZACLcBGAs/s640/rss%2Bartikel%2Bnovember%2B18.jpg
https://3.bp.blogspot.com/-G8plbUVOGPA/W_-pM236DmI/AAAAAAAAAPA/6oJ28PAU-K44vwJyX1V6fM39_I3HSlKZACLcBGAs/s72-c/rss%2Bartikel%2Bnovember%2B18.jpg
Mentorprise Updates
https://blog.mentorprise.be/2018/11/het-tijdperk-van-de-wispelkurigheid.html
https://blog.mentorprise.be/
http://blog.mentorprise.be/
http://blog.mentorprise.be/2018/11/het-tijdperk-van-de-wispelkurigheid.html
true
808856990152240601
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy