De wereld, die is in
verandering. In volle transitie zeg maar. Vele van de huidige jobs zullen
binnenkort niet meer bestaan. De automatisering en de robotisering heeft het sinds
enkele jaren gemunt op de kennis jobs! Iedere volwassene kent intussen wel zijn
eigen versie van deze thematiek. Het is een onderwerp dat veel aandacht krijgt,
van het Executive Office op de 17de verdieping tot aan de toog van
café “De zoeten inval”. Ieder heeft zijn waarheid van de feiten in pacht, maar
verder dan gepalaver komt men vaak niet. Is dit een hype of een tendens? Het is
zeker en vast realiteit, maar is dit het belangrijkste thema voor een Search
organisatie of HR Recruiter om aandacht aan te schenken wanneer we denken aan de
actuele pijnpunten? Persoonlijk denk ik van niet en ik zal nader verklaren waarom.
Als Recruiter ben ik
intussen ruim 10 jaar aan de slag op én in de arbeidsmarkt. Dit hoofdzakelijk
in de arbeidswereld van kenniswerkers (van Experten tot hoger Management).
Nationaal en Internationaal volg ik de tendensen in onze HR-sector op de voet.
Ik ga naar netwerkactiviteiten, ik luister aandachtig naar de meningen van Experten,
Coaches en Guru’s, ik verruim mijn geest richting de wereld van HR-tech, … Ik leer daarnaast ook nog steeds ontzettend
veel bij van de dagelijkse projecten bij Mentorprise en niet in het minst van mijn
klanten en kandidaten rechtstreeks. Als ik alles in beschouwing nemende, maar 1
uitdaging van het hier en nu mag naar voor schuiven, dan is het wel dat je het
gros van de gangbare normen van de afgelopen jaren rechtstreeks bij het groot
huisvuil mag zetten. Voor de HR-wereld en de Recruitment & Search wereld in
het bijzonder, heeft het tijdperk van “De Wispelkurigheid” zijn intrede
gemaakt.
Synergie tussen vraag &
aanbod is helemaal zoek. “Alle macht aan de arbeid de talentvolle
kandidaat is verwezenlijkt” zowaar, maar zeker niet op een gezonde
gebalanceerde wijze, mijns inziens. “Zij” bewegen zich in een wereld van “keuze
zat”, een wereld waar ze met hun expertise het dubbele kunnen verdienen van hun
leidinggevende en tot slot een wereld waar trouw aan de werkgever kan afgekocht
worden met een “interessant projectje” elders. Ja ik maak er een karikatuur
van, maar de machtspositie is wel degelijk shifting, net als de bucketlijst van
desiderata. Bedrijven weten bij wijlen van hout geen pijlen meer maken, met
key-functies die 6, 12, 18 maanden open staan. Het fameuze witte schaap kan niet
te vinden zijn of voor je zitten, maar niet zichtbaar zijn. Dat maakt dat het voor
alle betrokken partijen meer dan ooit belangrijk is dat een professionele Search
partner ademruimte krijgt om ambassadeur te zijn van zijn klanten.
We zien onze “no cure no pay”
concullega’s hoe langer hoe meer inkrimpen en terugkomen op hun boldly gratis
businessmodel. Zij hebben de grootste moeite om vandaag rapport op te bouwen
met de kandidaat, waarvan de “goeien”
hoe langer hoe meer vroegtijdig bedanken voor een aanbod. Waar dit
businessmodel zo mogelijks nóg meer last van hebben, de crème de la crème van
dit tijdperk, is de “wispelkurige klant”. Een no cure no pay economisch model,
een schaarste aan talent én een klant/bedrijf die het aan realiteitstoetsing
ontbeert en waar je geen (financiële) leverage mee bent overeengekomen… Dat is
een recipe for distaster. Dat is
jezelf iets wijsmaken als bedrijf én als Rekrutering/Search organisatie.
Ook als je werkt met een
retainer fee heb je wel eens de wispelkurige klant in je projectenmap zitten
hoor. Je kan hier overigens de allerbeste relaties mee hebben. Klant is koning,
weet je wel. Een grote differentiator is echter wel dat je concrete afspraken
en doelen maakt en dat deze klant je vergoedt, waardoor je samen een meerwaarde
kan creëren. If you pay peanuts, you get monkeys. If
you pay nothing, God knows what you get, if any. Enkel een naar waarde geschatte buy-in van de klant faciliteert
de mogelijkheid om je werk als Search organisatie grondig te doen en vervolgens
een waardevolle buy-in te verwerven bij de kandidaat. Wispel, Tuur en Kuur worden
in de RSS processing door Mentorprise vakkundig microchirurgischgewijs afgescheiden
van de kern van de zaak: talent, expertise, match, interesse en motivatie. Met
als uitkomst de beleving van een rechtlijnige, transparante Search en
Selectieprocedure, van waaruit een talentvolle kandidaat, passende bij de job
en omgeving, start bij een tevreden werkgever die al die tijd ontzorgd werd van
de grillen en doelloosheid der wispelkurigheid.
Geschreven door Jeroen De
Maeyer, COO Mentorprise.
Meer info over onze Search &
Recruitment diensten?
Of contacteer me op 0473 98
17 97 of jdemaeyer@mentorprise.be
voor een kennismaking.